סדרה 2M מס' 4 | ברנרד שוטלנדר

נראה כי כוונותיו הרוחניות של שוטלנדר טמונות לאו-דווקא בגובה הפסלים אלא באופן הדומה שבו הם נחתכים בראשם כמו בטרם סיימו את טיפוסם כלפי מעלה

סדרה 2M מס' 4 | ברנרד שוטלנדר

אודות היצירה והיוצר / סיון לנגר ומירי עטיה–אוארבך

 

ברנרד שוטלנדר נולד במיינץ למשפחה יהודית. לאחר מאורעות ליל הבדולח ב-1938 ברח לאנגליה. את הקריירה שלו החל כרתך ויוצק כאשר למד בבית הספר לאמנות בלידס. לאחר שירותו הצבאי המשיך את לימודיו בלונדון, שבה למד עיצוב תעשייתי. לימים לימד עבודת ריתוך ומתכת בבית ספר סנט-מרטינ'ס והיה בקשר קרוב עם פַסלי המתכת שעבדו במקום. רק מסוף שנות ה-60' החל מתרכז בפיסול בלבד. פסליו של שוטלנדר מצטיינים בגדלים עצומים ומשדרים מונומנטליות. אפשר לראות בהם פסלי חוץ אורבניים אולטימטיביים, משום שהם מנצלים עד תום את הבמה שניתנת להם במרחב הציבורי - בגודלם, בצורתם הברורה, במאסה שלהם ובצבעים הבולטים.

 

שני הפסלים בקמפוס אוניברסיטת תל אביב, כמו רבים מפסליו של שוטלנדר, סימטריים לחלוטין, מחושבים ומדויקים. שניהם מורכבים מצורות הנדסיות, בביצוע נקי וחד הדובר את שפת התעשייה והאדריכלות. שוטלנדר יוצר מבנה יציב ממתכת תעשייתית עם קווי מיתאר ברורים, וצובע את הפסל כולו בצבע אחיד ובולט המפיק מהפסל את האפקט המירבי. הממדים הגדולים והמונוכרומטיות מאפשרים לתפוס את צורתו של הפסל ולהתרשם ממנו גם ממרחק ובתנועה, והם אף מנצלים על הצד הדרמטי ביותר את האפקטים של השמש ביוצרם צללים חדים המשתנים במהלך היום - בוהק בפאה אחת (עד כדי העלמת נפח), צל באחרת. נראה כי שוטלנדר משתמש בצורותיו הברורות כדי לקיים דו-שיח בהיר עם כל צופה.

 

צבעי הפסלים הבולטים מחביאים את חומר הגלם שממנו עשויים הפסלים. האדום והשחור בולטים על רקע הבניינים והדשא הירוק ומכריזים על קיומם כיצירים מלאכותיים ותעשייתיים. מעבר לגודלם ולגובהם הממשי, הם מנכסים לעצמם שטח נוסף מסביבם ובתוכם. הברזל מעוצב כקורות או קירות, שההצטלבויות והיחסים ביניהם יוצרים נפח וכולאים חלל נוסף. שוטלנדר פעל בזמנה של תנועת המינימליזם - ובלשונה גם הוא משתמש באלמנטים מופשטים, בטיפול תעשייתי ובשילוב של נפחים גיאומטריים מוקפדים; אך מבקר האמנות דניס בראון ייחד את עבודתו של שוטלנדר ביחס למינימליזם כפיסול ש"מתרכז במבנים סימטריים המעוגנים בסימבוליזם מונוליתי יותר משהם מגדירים ישויות בחלל". ואכן, פסליו של שוטלנדר נושאים זכר ברור לצורת אדם.

 

 

ייחולי האדם לחוכמה אלוהית

בנוסף לנטיותיו האנתרופומורפיות, הפסל סדרה 2MS מס' 4 מעלה על הדעת את עמוד אינסופי (1937) של ברנקוזי - בגובהו, בשאיפתו לשמים ובכוונותיו הרוחניות. אולם נראה כי כוונותיו הרוחניות של שוטלנדר טמונות לאו-דווקא בגובה הפסלים אלא באופן הדומה שבו הם נחתכים בראשם כמו בטרם סיימו את טיפוסם כלפי מעלה.

 

הפסל האדום סדרה 2M מס' 4 יוצר גוף בעל שתי רגליים ישרות ומקבילות ושתי ידיים קעורות ומוכפלות, הנושאות ראש בצורת חצי עיגול הפתוח לשמים, וגם הפסל סדרה 2MS מס' 4 נקטע בשיאו במשולש פתוח לשמים. הפתחים האווריריים בראש הפסלים יוצרים ניגוד למאסה הניכרת של גוף הפסל.

 

שילוב הגובה העצום, צורת גוף האדם והראש הנפתח כלפי מעלה ככלי של קיבול, קליטה או העברה כלפי מטה, נותן מקום לפירושים מטאפיזיים רבים. צופה המתבונן בפסל ונושא עימו את מטעניו האישיים והתרבותיים יכול למצוא בפסל את ייחולי האדם לחוכמה אלוהית, לחסד, להשראה, לעזרה ועוד, בדומה לעמוד-סולם של ברנקוזי המשמש כלי רוחני להתעלות הנפש.

 

מתקן קליטה אנושי לחסד אלוהי

שוטלנדר כמו יוצר כאן מתקן קליטה אנושי לאהבה וחסד אלוהי, שאותם יכיל וישדר ארצה. בסדרה 2MS מס' 4 אפשר אף לזהות שתי אותיות אל"ף עבריות המונחות זו על גבי זו, עדות לסמליות יהודית. המונוכרומטיות והחיבור בין חלקיו הגיאומטריים של הפסל מזכירים את פסליו של הפסל הבריטי רב-ההשפעה אנתוני קארו (Caro) - פסלי פלדה מופשטים, הצבועים בצבע בהיר אחד ומוצבים ללא כןַּ. שוטלנדר, שהיה מקורב לקארו ועבד איתו בכפיפה אחת, הושפע ממנו ללא ספק. עם זאת, פסליו של שוטלנדר אינם  אופקיים כשל קארו אלא אנכיים בעיקרם. בפסל האדום אפשר לאבחן אי-רציפות בין החזית לבין מבט מן הצד, אך לא זה נושא הפסל אלא הישות האנושית וכמיהתה אל הנשגב, בדומה למפנה האנתרופומורפי הניכר בפסלי האמריקאי דיוויד סמית. 

 

בהשוואה לפסלי Cubi של סמית, שפתו הצורנית של שוטלנדר - שגם היא עושה שימוש בשילובי קוביות שונים - נדמית סימטרית ומתמטית יותר. פסלי שוטלנדר שבקמפוס עומדים על שתי רגליים יציבות ומתפתחים בצורה מחושבת ומאוזנת. בניגוד לסמית, השוני בין חלקי סדרותיו מהדהד את המגוון הקיים בטבע ומצמיח אורגניזמים דומים ושונים כאחד - כל פסל מונומנטלי של שוטלנדר מוסר בצורה חד-פעמית ומיידית את הגיונו הפנימי האחדותי. בניגוד לסמית, שאינו מסתיר את תכונות החומר תוך כיסוי פסליו בצבע ומטביע בהם את סימני מגע ידו - שוטלנדר מקנה חשיבות עליונה לפני השטח השריוניים של הפסל, שאותם הוא מדגיש בצביעתם האחידה ליצירת סימנים אוניברסליים של מערכת לשון כמו-מתמטית.

 

היוצר:  Artist:
ברנרד שוטלנדר Bernard Schottlander
שם היצירה: Name:
סדרה 2M מס' 4, 1972 2M Series no.4, 1972
מיקום היצירה:  Location:
כיכר יומה וברוניה מנדל, מול בניין הפקולטה למשפטים Bronja and Juma Mandel Square, in front of the Law Faculty building
תרומת ד"ר ארתור סאקלר, ד"ר מורטימור סאקלר וד"ר ריימונד סאקלר Donated by Dr. Arthur M. Sackler, Dr. Mortimer D. Sackler and Dr. Raymond R. Sackler
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>